3 minuten ademruimte

Mindfulness oefening in 3 minuten bewust

Je vind hier een belangrijke meditatie oefening uit de mindfulness training; de 3 minuten ademruimte.
Naast de formele meditaties en mindful yoga oefeningen kun je de hele dag door opmerkzaam zijn door middel van  korte opmerkzaamheidsoefeningen.

Op deze manier beleef je de mindfulness beoefening niet alleen op je zitkussen of op de yoga mat maar ook gedurende je dag.

Je kunt de oefening inzetten op het moment dat je onbewust bent, maar juist ook als je gestrest, gehaast of onprettige gevoelens hebt. Je ‘checkt’ even in bij jezelf.

Deze oefening kun je  zittend of  liggend beoefenen.

Luister bij voorkeur met koptelefoon op.

Uitleg drie minuten ademruimte oefening.

Stap 1:
Richt je aandacht eens op gedachten die er nu zijn.Je hoeft ze alleen maar op te merken.
Wellicht herken je ook een stemming of een emotie die nu bij je is. Breidt dan de aandacht uit naar het lichaam. Op je eigen manier scan je lichaam en en weet ook wat je nu ervaart en of dat prettig of onprettig is.

Stap 2:
Richt nu heel je bewustzijn eens op de adembeweging in de buik. Blijf met je aandacht bij de ademhaling en voel het rijzen en dalen
van de buik als je in en uit ademt.

Stap 3:
Breidt dan langzaam de aandacht weer uit. Vanuit de buik,voel zo weer eens heel je lichaam.
Merk op je lichaam en de geluiden om je heen. Wees je bewust van de emotie of de gedachten die er op dit moment zijn…
Neem het bewustzijn wat je nu ervaart mee in de volgende momenten van je dag.

Drie minuten adempauze (mannenstem) Noud de haas

Drie minuten adempauze (mannenstem)