Blogs & Tips

Hartelijk welkom bij de Mindfulness en meditatie tips door Merel Gerrits 

Merel Gerrits 

Merel Gerrits heeft in 2006 BalanSanté opgericht. Inmiddels heeft ze duizenden mensen geholpen om in balans te komen, rust te ervaren en gelukkig te zijn.  Ze is een gecertificeerde mindfulness trainer, hoofd docent bij de opleidingen en psychosociaal therapeut met meer dan 20 jaar ervaring. Inmiddels bestaat BalanSanté uit een hecht team van mindfulness trainers en docenten, die jou helpen het beste uit jezelf te halen.

 

Mindfulness is toch zweverig?

Ik geef al jaren mindfulness trainingen. Toch verbaas ik mij nog steeds over de vraag; ‘ is mindfulness en meditatie niet zweverig?’

Blijkbaar wordt mediteren en mindfulness nog steeds geassocieerd met in kleurrijke gewaden in moeilijke poses urenlang op een meditatie kussen zitten met kaarsjes en wierook aan. Natuurlijk kan dat, maar dat is eigenlijk niet de manier waarop wij in het westen mindfulness beoefenen.

Mindfulness in het hier en nu.

Mindfulness zorgt dat je in het hier en nu komt. Daar hoef je echt niet uren voor op je kussen te zitten. Dat kan al als je bewust je kopje thee drinkt. Even naar buiten kijkt en de zon of regen ook echt ziet.  En dat kan gewoon in je spijkerbroek. Zittend op je stoel.

Het zorgt er eigenlijk juist voor dat je nuchterder en bewuster wordt. Je weet wat je doet, voelt, zegt, ruikt en voelt. En je ziet ook de wereld om je heen helderder en bewuster. En wist je dat 30 minuten mediteren op een dag net zoveel effect heeft als 3 uur slaap?

Oefen mee in het hier en nu.

Overtuigd? Doe hier de 3 minuten mindfulness oefening die je binnen korte tijd een rust gevoel kan geven.

 

Van moeten naar willen

Een strak lijf, een spannende relatie, een succesvolle loopbaan? Moet jij ook nog eens die zorgzame moeder, vriendin en collega zijn? Liefste met je huis spik en span en natuurlijk ben je op de hoogte van het allerlaatste nieuws en loop je bij voorkeur niet achter op de nieuwste trends. Wat is dat toch met het ‘ik moet’ virus? En nog belangrijker; hoe kom je er vanaf? En leef jij weer het leven dat je zelf wilt. BalanSanté deelt een aantal tips met jou, zodat je weer vanuit je hart leeft! Heerlijk toch?

5 x tips om van het moeten af te komen

#1 Kies drie dingen die je het liefste doet, zoals: aan yoga doen, met vrienden eten, spelen met de kinderen. Laat je bij elke keuze die je maakt leiden door je shortlist.

#2 Vraag je af, voordat je ergens ja op zegt, of je het doet omdat het bij je past. Is het jouw passie? Word je er een gelukkiger mens van? Of doe je de dingen om aardig gevonden te worden en om in het perfecte plaatje te passen?

#3 Probeer je tijd en en energie te steken in keuzes die werkelijk belangrijk zijn. Kies dus op grond van je waarden en prioriteiten.

#4 Denk bij eenvoudige beslissingen niet te lang na. Als je meteen weet wat je wilt, doe het dan. Wees niet bang en pak met zelfvertrouwen je kans en blijf niet per se zoeken naar het beste. Of het beste moment.

#5 Wees dankbaar voor wat je hebt gedaan en geniet daarvan, in plaats van je energie te laten wegsijpelen naar wat je niet hebt.

Wil je ook het beste uit jezelf halen, maar lukt het je niet om te ontdekken wat je wilt? Doe mee met onze mindfulness training en word bewust van het beste van jezelf.

Rust en balans voor meer geluk

Soms is het leven net een grote achtbaan. De dagen, weken, maanden en jaren lijken voorbij te vliegen. Het leven is ‘vol’ met werk, je relatie, de kinderen, familie, vrienden, sporten, etentjes en ga zo maar door. Na een periode waarin hard werken en materialisme vooral belangrijk was, zie je al langere tijd een tegenbeweging. Zen, yoga, meditatie, mindfulness… termen die je dagelijks voorbij ziet komen. Maar hoe zie je door alle promotie van een gebalanceerd leven de bomen door het bos? En is het altijd het beste om een ingetogen en rustig leven te hebben?

Balans en energie

Echt in balans zijn heeft volgens mij veel meer te maken met het volgen van je eigen ritme. Dit wordt overigens ook beïnvloed door onze omgeving. Het leven is nu eenmaal niet altijd zen en vraagt soms best veel van je. Bovendien kan een beetje deadline je juist ook motiveren om extra’s uit je zelf te halen. Zolang jij je er maar bewust van bent en op tijd een stilte inlast. Structuur is hierbij het ‘toverwoord’. Zo adviseert Marli Huijer, filosoof en arts, in haar boek ‘Ritme’: “Zich herhalende handelingen, hoe routineus ook uitgevoerd, brengen orde in je bestaan. Je zou verwachten dat het leven hierdoor monotoon en saai zou worden, maar dat valt dus mee. Integendeel. Dag in dag uit doen we dingen hetzelfde, en toch verveelt die ordening meestal niet.”

En ik merkte dat Huijer gelijk heeft; structuur is een verademing. Zo hoef ik niet na te denken hoe laat ik wil opstaan, wat ik als ontbijt neem, wanneer ik mijn yoga- of pilates les volg of hoe laat ik achter mijn laptop kruip. Structuur geeft ruimte en rust in mijn hoofd. Overigens ook bij het kiezen van de juiste yoga of pilates les. Zo volg ik altijd lessen bij ervaren en gediplomeerde docenten. Ook vraag ik naar ervaringen van anderen. En bevalt het eenmaal goed, dan hou ik dat fijn zo. Wanneer je er maar wat op los leeft, dan is het bijna logisch dat je lichaam en ook je hoofd uit balans raken.

Rust en balans voor meer geluk

Als het leven voelt als een worsteling, zie je waarschijnlijk te lang in een geforceerd ritme. Bijvoorbeeld als je te weinig rust neemt, de boog altijd gespannen staat, je altijd maar doorgaat of je eigen grenzen niet meer goed aanvoelt. Maar ook te weinig uitdaging kan je onrustig maken. Wanneer jij in disbalans bent, dan vreet dit energie. Het kan helpen om dan even afstand te nemen en stil te staan bij je persoonlijke behoefte. Is dat rust, een dagje sauna of eigenlijk je dagelijkse kop thee of koffie? Echter, bij geforceerde stilte kun je slaapproblemen krijgen, gebrek aan levenslust of zelfs geen eigen wil. Het draait dus allemaal om balans. Om jouw balans. Wanneer je deze hebt gevonden, dan zul je zelfs bij stress rust en stevigheid ervaren.

Wil je meer leren over balans en rust? Doe mee met onze Mind Yourself training. 

 

Ontspannen vakantie vieren

Je hebt een vakantie geboekt en je wilt graag ontspannen.  Maar wat als het piekeren doorgaat als je straks op het strand ligt of gestrest door die mooie stad loopt. Met de tips van BalanSanté én het gratis e magazine laat je de stress voortaan thuis en is je vakantie echt ontspannen.

#1 Wees onbereikbaar

De meeste mensen vinden het doodeng om onbereikbaar te zijn op vakantie. Zo blijkt uit een onderzoek van vakantiewebsite Zoover dat driekwart van de Nederlanders hun laptop of tablet meeneemt naar de zon. Meer dan 90 procent van de ondervraagden nemen zelfs hun smartphone mee in de strandtas. Doe jezelf een plezier en schakel alle media gewoon uit tijdens je vakantie. Koop een mobieltje zonder internetmogelijkheden en neem deze mee. Zo ben je bereikbaar voor familie, maar even helemaal vrij van je werk!

#2 Hoe is het met je stressgehalte

Ben je voor de vakantie een paar dagen extra vrij? Mooi, dan heb je de tijd om eens je psychische balans op te maken. Heb je bijvoorbeeld last van buikpijn? Een hese stem? Een hoge bloeddruk of hartkloppingen? Last van huiduitslag? Gespannen spieren en opgetrokken schouders? En hoe zit het met je spijsvertering? Je hebt lang niet altijd in de gaten hoeveel je van jezelf vraagt. Maar hoe beter jij je stressgehalte kent, hoe beter je de vakantie kunt benutten om je beter te voelen.

#3 Denk aan helemaal niets

Om te ontspannen hoef je alleen maar te ontspannen en aan niets te denken. Dit lijkt makkelijk. Maar met je werkplanning en de ‘te-doen-lijstjes’ in je hoofd kan het ingewikkeld zijn om alle denkpatronen los te laten. Als je veel stress hebt (gehad), gaan de gedachten op je vakantiestek gewoon door. Wil je dit doorbreken? Neem op vakantie een notitieblokje mee en schrijf aan het einde van iedere dag op waar je gelukkig van wordt. Er zijn zoveel momentjes op een dag waar je dankbaar voor kunt zijn. Heb je hierbij wat tips nodig? Bekijk het filmpje van geluk op de video pagina van BalanSanté

#4 Richt je aandacht op je ademhaling

Lig je heerlijk languit op je strandstoel, maar nu voel jij je opeens gejaagd of gespannen? Ondertussen straalt de zon en drijven wolkjes en kabbelt de zee aan je voorbij… Grote kans dat je nog steeds de ademhaling hebt die onder druk staat. Dit is een oppervlakkige ademhaling. Deze manier van ademen stimuleert weer de aanmaak van stresshormonen. Probeer eens je dag te beginnen met rustig te zitten en je aandacht te richten op de buikademhaling. Een ‘goede’ ademhaling vindt namelijk in je buik plaats en niet hoog in je borst. Oefen onze gratis mindfulness ademhaling oefeningen hier

#5 Zet er een streep onder

Eindeloos praten over de dingen die ‘verkeerd’ zijn is niet het juiste recept voor een ontspannen vakantie. Natuurlijk hoef je van je hart geen moordkuil te maken, maar in cirkels redeneren levert je weinig op. Ga liever na wat je anders wilt aanpakken als je thuiskomt. Hoe wil je omgaan met bijvoorbeeld stress? Kijk eens eerlijk naar jezelf en probeer in oplossingen te denken.

Met onze mindfulness training leer je te kijken naar mogelijkheden en niet naar je belemmeringen.

BalanSanté Mindfulness

Heb je zin om nog meer te leren over meditaties? Bij ons kun je niet alleen trainingen en cursussen volgen maar ook de mindfulness opleiding, nascholingen en workshops. 

BalanSanté

Location

Haarlemmermeer
Noord Holland

Schrijf je in voor een van onze activiteiten

Contact

maandag-vrijdag
0252-676395 [email protected]