Welkom bij de meditatie oefeningen van BalanSanté om te kunnen omgaan met moeilijkheden.

Neem even de tijd om rustig te zitten of liggen en met aandacht bij je ademhaling te zijn. Deze oefening kun je zittend en liggend beoefenen.  Luister bij voorkeur met koptelefoon op.

Succes.

Uitleg omgaan met moeilijkheden. 

Hoe we ons voelen hangt voor een deel af van de omstandigheden. Die zijn soms gunstig, soms ongunstig. Maar onze houding tegenover de omstandigheden is juist zo belangrijk.

Als je je alleen maar prettig kunt voelen als het leven je toelacht, heb je een probleem. Want als het eens tegenzit zal je plezier verdwijnen. Je leeft dan reactief, en hebt zelf weinig in te brengen. Dat is de positie van een slachtoffer, of van een marionet.

Je kunt leren niet langer speelbal van je omstandigheden te zijn. Je kunt leren je rust te bewaren, ook als het tegenzit. Dat vraagt een groter bewustzijn van wat er in en om je heen gebeurt, en dat bewustzijn kun je ontwikkelen. Meditatie is daar een goede methode voor. Met deze meditatie maak je al een goede start.

Let op:

Mindfulness meditatie is een vorm van onderzoek en kan je nieuwe inzichten brengen. En misschien leer je minder bang te zijn voor nare gevoelens. Dat is mooi, maar bedenk dat het niet zomaar een gemakkelijke weg is. Het is een misverstand te denken dat je van meditatie altijd rustig en ontspannen wordt. Dat is niet zo, en dat is ook niet het doel van meditatie. Je komt jezelf onder ogen, en soms is dat behoorlijk pijnlijk. Daarom is mindfulnessmeditatie niet altijd en niet voor iedereen geschikt.  Mocht je vervelende ervaringen tijdens de meditatie ervaren, waar je over wilt praten? Je mag altijd contact opnemen met Merel Gerrits om dit te bespreken.

Mindfulness meditatie omgaan met moeilijkheid