Mindfulness uitleg

Mindfulness is ontwikkeld door Jon Kabat Zin. Zijn definitie van mindfulness is: Beoefening van mindfulness betekent op een speciale manier oplettend zijn; ‘bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zónder te oordelen.

Mindfulness Definitie Jon Kabat-Zinn
Paying attention to something,
In a particular way,
On purpose
In the present moment,
Non- judgmentally

Door het doen van mindfulness oefeningen leer je de aandacht te richten op het nu. Je aandacht is gericht op wat je zintuigelijk ervaart en welke gedachten er zijn in het huidige moment. Verder leer je door te oefenen een open en aandachtige houding. Elke gedachte, elk gevoel, elke lichamelijke gewaarwording wordt toegelaten zonder er een waardeoordeel aan te geven en zonder er iets aan te willen veranderen.

Mindfulness is vooral aandacht hebben voor de ervaringen die zich hier en nu aan ons bewustzijn voordoen.

Dit is ook de mindfulness waar de boeddha op doelt in de anekdote waarin hij als rondreizende leraar bij aankomst in een dorp benaderd wordt:

‘Heer, welke meditatie beoefenen u en uw leerlingen?’ waarop de boeddha antwoordde, ‘we zitten, we lopen en we eten.’

Maar heer iedereen zit, loopt en eet waarna de boeddha antwoorde, als wij zitten, wéten we dat we zitten.

Als we lopen wéten we dat we lopen. Als we eten, wéten we dat we eten.

 

Het doel van mindfulness is niet om onze geest totaal leeg te maken van gedachten. Met 60-80.000 gedachten per dag is het normaal om gedachten te hebben terwijl je bezig bent met mindfulness.

In plaats daarvan is het doel om iets te kiezen om je aandacht bij te houden en op te merken dat je afleidende gedachten hebt of gevoelens als ze ontstaan.

Je accepteert deze, laat ze weer gaan en keert weer terug met je aandacht naar je doel waar je bij wilde blijven met aandacht. Keer op keer.

Mindfulness is niet;

  • Het leeg maken van je geest.
  • Een manier om te ontspannen.
  • Concentratie op één object.
  • Oefenen in een speciale houding en urenlang zitten.
  • Een mysterieuze bewustzijnstoestand
  • Berusting, passief zijn.

Mindfulness is wel;

  • Het zo volledig mogelijk toelaten van gevoelens, gedachten, beelden en lichamelijke gewaarwordingen.
  • Een methode om los te komen van onbewuste automatische ingesleten patronen.
  • Een bewuste aandacht die smal of breed kan zijn en op de binnen-of buitenwereld gericht is, afhankelijk van welke keuze je maakt.
  • Houdingen en tijd variëren. Meestal zit je op een stoel en kan de oefening 10 tot 30 minuten duren. Langer oefenen kan altijd.
  • Je helder en duidelijk bewust zijn van wat er op dit moment ervaren wordt.
  • Je zeer actief en alert openstellen van je innerlijke ervaringen, die toelaten en er naar handelen.

Effecten Mindfulness en Meditatie

  • Het beoefenen van Meditatie zorgt voor minder stress, onrust, slaapproblemen. Mindfulness en meditaties vergroten je welzijn, concentratie, specifieke medische klachten, stress management, pijn management.
  • Onderzoek toont aan dat mensen met een mindfulness bewustzijn, beter in staat zijn om hun zingeving en welbevinden te veranderen. En om hun emotioneel bewustzijn, begrip, acceptatie en de mogelijkheid om onplezierige stemmingen te veranderen. Deze mogelijkheid om je interne emoties te veranderen in het hier en nu zorgt voor goede mentale gezondheid voor de lange termijn.
  • Focus en concentratie meditatie verhoogd de vaardigheid om je concentratie te kunnen houden op een gekozen object zoals je ademhaling, zoals open bewustzijn. Het zorgt voor het verhogen van je mogelijkheid om flexibel je aandacht te kunnen focussen als het afgeleid wordt. (Je kunt beter om gaan met afleidingen en storingen om je heen.
  • Meditaties helpen je geest van malen, zorgen en angsten af te halen. Je leegt je geest van negatieve gedachten en je krijgt meer positieve gedachten.

In het kort gezegd, na het beoefenen van een meditatie/ mindfulness training of cursus: 

  • Ervaar je minder stress
  • Voel je je meer ontspannen
  • Kun je bewuster ademen
  • Heb je een beter contact met je lichaam
  • Heb je meer helderheid
  • Kun je je beter concentreren
  • Ben je een stuk geduldiger
  • Ben je beter in staat te accepteren
  • Ben je minder snel boos
  • Geniet je meer van je leven
  • Ervaar je meer geluk en dankbaarheid
  • Is je tevredenheidsgevoel vergroot
  • Ben je meer vitaal.

Mindfulness oefeningen die tijdens de BalanSanté trainingen gebruikt worden:

  • De bodyscan
  • Aandacht bij dagelijkse activiteiten
  • Aandacht voor de ademhaling
  • Met aandacht bewegen
  • Aandacht voor geluiden en gedachten (meditatie)
  • Mediteren met een moeilijkheid (met aandacht bij je gedachten en gevoel)
  • Visualisatie
  • Yoga